Badawczo-kreacyjny ogólnopolski konkurs historyczny organizowany jest w 2025/2026 roku przez: Fundację Ośrodka KARTA (02-536 Warszawa, ul. Narbutta 29), zarejestrowaną jako organizacja pożytku publicznego w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (KRS): 0000119146; NIP: 536-030-59-57; REGON: 006210388.
Fundacja Ośrodka KARTA odpowiada za wszystkie działania związane z ogłoszeniem i promocją konkursu, kontaktami z uczestnikami/uczestniczkami, przyjęciem, rejestracją, przechowywaniem i udostępnianiem prac, przeprowadzeniem procedury oceny prac przez Jury, organizacją uroczystości finałowej oraz innych działań związanych z konkursem.
Fundatorem konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności w ramach programu „Szkoła Ucząca Się”.
Fundacja Ośrodka KARTA może zaprosić do współorganizacji lub partnerstwa inne instytucje, które zaakceptują regulamin i warunki organizacyjne konkursu oraz zadeklarują współdziałanie, współfinansowanie lub inny rodzaj wsparcia konkursu i działań z nim związanych – aż do momentu zakończenia konkursu i upublicznienia jego efektów.
Konkurs „Zbiorowy portret stulecia” organizowany jest w odniesieniu do „Deklaracji Podziwu i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych”, w związku ze zbliżającymi się obchodami setnej rocznicy jej powstania, czyli akcji zbierania podpisów pod adresem dziękczynnym dla Ameryki za pomoc Polsce w odzyskaniu niepodległości oraz olbrzymie humanitarne wsparcie dla kraju zrujnowanego i głodującego po I wojnie.
Ten umieszczony na portalu Polska1926.pl (www.polska1926.pl) dokument to 111-tomowy album z gratulacjami dla narodu amerykańskiego, pod którym w 1926 roku podpisało się blisko 1,3 miliona polskich obywateli wszystkich narodowości, grup społecznych, zawodów, religii – od najwyższych władz państwowych z prezydentem Ignacym Mościckim, marszałkiem Józefem Piłsudskim, rządem, sejmem, senatem, generalicją, władzami samorządowymi, kościelnymi, szkół wyższych, nauczycielami i uczniami wszystkich szkół średnich i powszechnych aż po najmłodsze dzieci w pierwszych klasach. Najmłodsi podpisujący „Deklarację” mieli 7 lat – urodzili się w 1918 roku – to rówieśnicy odzyskania niepodległości, a niektórzy z nich to świadkowie niemal stu ostatnich lat historii naszego kraju.
Biorąc pod uwagę historię i tradycję każdej szkoły, instytucji, miejscowości, rodziny, których historia sięga roku 1926, jesteśmy pewni, że przez odtworzenie losów i prześledzenie osobistych i zawodowych historii osób, których autografy mogły znaleźć się w „Deklaracji”: kolegów/koleżanek z tej samej szkoły sprzed stu lat, mieszkańców własnej wsi czy miasteczka, członków instytucji i po prostu czasem odległych członków rodzin, możliwe jest opowiedzenie o wieku Rzeczpospolitej, o różnych momentach walki o własne państwo i różnych wymiarach troski o jego kształt i trwałość – także przez pracę i naukę – w całym stuleciu.
Chcemy w ten nietypowy, ale unikalny dla każdej lokalnej społeczności sposób, poprzez poznanie i prezentację setek, a może tysięcy indywidualnych historii, uczcić 100. rocznicę akcji, która zjednoczyła całe społeczeństwo.
Oferta udziału w konkursie będzie kierowana także drogą przekazu internetowego do szkół, które uczestniczyły w konkursach „Historia Bliska” Fundacji Ośrodka KARTA, a także do bibliotek, domów kultury, archiwów społecznych oraz za pośrednictwem innych organizacji pozarządowych i samorządowych, zajmujących się edukacją młodzieży.
Na portalu polska1926.pl opublikowane zostaną: pełny anons i Regulamin Konkursu wraz z załącznikami (Metryczka Pracy, Instrukcja do Konkursu) oraz inne pomocnicze materiały informacyjno-instruktażowe, a także podawane będą wszystkie kontakty i informacje bieżące.s
Nadesłane prace konkursowe, spełniające kryteria merytoryczne i techniczne określone w § 5, zostaną umieszczone na portalu polska1926.pl, a towarzyszące im materiały źródłowe dotyczące sygnatariuszy „Deklaracji” – wprowadzone do ich biogramów.
Praca konkursowa powinna odnosić się do podstawy, jaką jest udostępniona na portalu polska1926.pl Deklaracja Podziwu i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych.
Ideą jest odnajdywanie podpisów osób z danej, pobliskiej lub z innych względów ważnej miejscowości, szkoły czy instytucji, członków rodzin czy innych bliskich albo interesujących dla siebie osób, także tych, które żyły w odległych miejscach (chętnie jednak nie tych o powszechnie znanych biografiach), których losy mogą zostać odtworzone przez zgromadzone materiały źródłowe (dokumenty, zdjęcia, relacje świadków itp.) oraz zaprezentowane w atrakcyjny, niesztampowy sposób (film, prezentacja multimedialna, audycja radiowa, wirtualna wystawa, komiks, gra, story map, zin itp.), według zasad opisanych w p.2 (Forma pracy i zasady wykorzystania źródeł).
Praca konkursowa powinna być plikiem typu: .doc, .docx, .odt, .pdf, .mp3, .mp4, .ppt, .odp, który należy przesłać do Organizatorów zgodnie z zasadami wymienionymi w § 4. p. 2. Ewentualne inne formaty, wynikające np. z użycia narzędzi AI, powinny być skonsultowane z Organizatorami z odpowiednim wyprzedzeniem przed wysłaniem pracy(za pośrednictwem maila).
Filmy, audycje radiowe, podcasty itp. formy audio–wideo nie powinny być dłuższe niż 10 minut
Praca powinna być opracowanym i w sposób kreacyjny zaprezentowanym (w całości lub częściach), samodzielnie pozyskanym materiałem źródłowym; nie powinna być natomiast tylko zbiorem nieopracowanych/nieprzetworzonych źródeł (nawet samodzielnie pozyskanych przez uczniów), nie powinna też być kreacją czysto artystyczną bez odwołania do źródeł historycznych lub przetwarzającą je w sposób zniekształcający. Praca nie może być powieleniem czy kompilacją prac innych autorów/autorek; wszelkie zapożyczenia czy cytaty powinny być ujawnione, zaznaczone i odpowiednio opisane.
Forma pracy powinna uwzględniać założenia badawczego konkursu historycznego, a więc nie powinien to być esej, praca czysto artystyczna czy informatyczna.
Praca ma mieć charakter badawczy i twórczy, to znaczy powinna być oparta na samodzielnie pozyskanych i w oryginalny (niepowielający cudzych dokonań) sposób użytych źródłach historycznych, jak: dokumenty, listy, zdjęcia, wspomnienia, dzienniki, nagranie audio lub wideo, zapisane czy zmontowane relacje świadków historii, filmy itp.
Źródła mogą pochodzić z archiwów czy muzeów państwowych wszystkich szczebli, samorządowych, kościelnych, społecznych, różnych instytucji i od osób prywatnych, mogą być „wywoływane”, czyli pochodzić np. z nagrań świadków historii, mogą być także zaczerpnięte w formie cyfrowej za pośrednictwem Internetu z różnych bibliotek cyfrowych, cyfrowych archiwów i innych, przy zachowaniu jednak szczególnej rzetelności w przestrzeganiu prawa do ich wykorzystania oraz staranności w ocenie ich autentyczności.
W każdym przypadku należy jednak uwzględnić to, że: źródła powinny dotyczyć danej historii lokalnej, a nie powszechnej czy globalnej; miejsce ich pochodzenia czy zaczerpnięcia musi być znane i ujawnione. Ponieważ źródła będą przesyłane razem z pracą kreacyjną i jeśli wprost dotyczą sygnatariuszy „Deklaracji” mogą zostać zamieszczone na portalu polska1926.pl; użycie i wtórnie rozpowszechnianie ich za pośrednictwem pracy powinno być zgodne z prawem i zasadami etyki.
Wymogiem przy wykorzystywaniu (pobieraniu, przetwarzaniu i rozpowszechnianiu) materiałów i informacji jest przestrzeganie praw: autorskiego (z uwzględnieniem zasad prawa cytatu), ochrony danych osobowych, prawa do ochrony wizerunku, a także zasad etyki.
Do przygotowania pracy mogą być używane narzędzia i programy o charakterze AI, konieczne jest jednak przestrzeganie zasad opisanych w Instrukcji do konkursu, stanowiącej załącznik do Regulaminu, a także przesłanie Raportu z użycia AI, który stanowi integralną część Metryczki Pracy oraz źródeł wyjściowych, które pozwolą Jury ocenić sposób ich przetworzenia w pracy kreacyjnej.
Obowiązkowym elementem towarzyszącym pracy konkursowej jest Metryczka pracy, czyli kwestionariusz stanowiący załącznik do Regulaminu, która musi być wypełniony i podpisany przez Opiekuna/Opiekunkę lub Lidera/Liderkę Zespołu (patrz § 3 p.2) oraz przesłany wraz z pracą, jako skan dokumentu.
Metryczka zawiera pola:
♦ informacje o autorach/autorkach i Opiekunie/Opiekunce lub Liderze/Liderce Zespołu oraz o instytucji sprawującej opiekę wraz z danymi kontaktowymi do Opiekuna/Opiekunki lub Lidera/Liderki i do instytucji sprawującej nadzór nad Zespołem (choć członkowie Zespołu mogą być uczniami różnych szkół);
♦ tytuł pracy, określenie formy (np. film mp4) i wielkości pracy (np. film 3”30”, 350 MB)
♦ krótkie streszczenie/przywołanie nazwisk przedstawionych postaci
♦ przywołanie numerów tomów i stron „Deklaracji”, które były przedmiotem eksploracji;
♦ spis wykorzystanych źródeł historycznych wraz z określeniem ich postaci pierwotnej i miejsca ich pozyskania;
♦ oświadczenie o korzystaniu lub nie z narzędzi AI i przesłaniu Raportu z ich wykorzystania, zawartego w Metryczce Pracy.
♦ oświadczenie Opiekuna/Opiekunki lub Lider/Liderki Zespołu (patrz § 3 p.2) − potwierdzenie autentyczności autorstwa pracy oraz przestrzegania prawa autorskiego, znajomości i przestrzegania Regulaminu Konkursu, przestrzegania zasad użycia narzędzi AI oraz zgody na wykorzystanie pracy przez Organizatorów oraz publikacji materiałów źródłowych na portalu Polska1926.pl.
♦ dostarczenie pracy w terminie wraz z prawidłowo wypełnioną i kompletną Metryczką wraz z Raportem użycia narzędzi AI, w tym Oświadczeniem podpisanym przez Opiekuna/Opiekunkę Pracy lub Lidera/Liderkę Zespołu, dotyczącym przestrzegania prawa autorskiego oraz wykorzystania narzędzi AI;
♦ spełnienie wymogów i założeń konkursu, co do liczby i wieku autorów/autorek;
♦ przestrzeganie wielkości i formy pracy oraz zastrzeżeń, co do jej wcześniejszego upublicznienia lub nagrodzenia w innych konkursach;
♦przesłanie materiałów źródłowych stanowiących podstawę pracy.
♦ lokalność źródeł i historii; adekwatność treści pracy do tytułu i założeń konkursu; oryginalność/atrakcyjność i innowacyjność tematu (z uwzględnieniem możliwości uczniów, np. ze względu na ich wiek);
♦ bogactwo i wartość źródeł historycznych zgromadzonych/wykorzystanych w pracy; jakość i liczba źródeł przejętych z Internetu lub odwrotnie – dostarczonych przez pracę do Internetu;
♦ rzetelność autorska i sposób postępowania ze źródłami i świadkami historii; przestrzeganie zasad prawa autorskiego i etyki; sposób korzystania z prawa cytatu (ocena „antyplagiatowa”);
♦ dociekliwość badawcza, zdolność do refleksji, wyciągania wniosków i komentarza (z uwzględnieniem możliwości autorów/autorek np. ze względu na ich wiek);
♦ współdziałanie zespołu, wykorzystanie potencjału wszystkich członków grupy.
♦ adekwatność formy i zastosowanych technik do treści i charakteru zgromadzonych źródeł w tym ewentualnego wykorzystania narzędzi AI;
♦ poprawność techniczna (np. jakość i synchronizacja obrazu oraz dźwięku), spójność kompozycji i kompletność elementów w zależności od formy (np. czołówka filmu, przypisy w pracy pisemnej, podpisy pod zdjęciami i ich źródło);
♦ oryginalność formy i walory stylu, wartość artystyczna, staranność wykonania (np. język, ortografia, projekt graficzny, poprawność i sensowność wykonania animacji zdjęć, walory estetyczne).
Informacje na temat przebiegu pracy Jury nie będą udostępniane w trakcie jej trwania. Efekt pracy Jury zostanie przedstawiony jedynie w formie publicznie ogłaszanego komunikatu końcowego. Opinie Jury o poszczególnych pracach nie są udostępniane.
Jury wyłoni 5 zespołów, które zostaną wraz z Opiekunem/Opiekunką zaproszone na koszt Organizatorów do Warszawy, gdzie odbędzie się uroczystość finałowa, na której zostaną zaprezentowane nagradzane prace, a autorzy/autorki wezmą udział w debacie z ekspertami zajmującymi się wykorzystaniem nowych technologii w odniesieniu do historii. Uroczystość i debata będą transmitowane na żywo, a nagranie udostępnione na portalu Polska1926.pl.
Możliwe będzie również zwiększenie puli nagrody lub wzbogacenie jej rodzaju, w miarę pozyskania przez Organizatorów dodatkowych funduszy.
Uczestnikom/uczestniczkom konkursu i ich Opiekunom/Opiekunkom także tym, którzy nie otrzymali nagród i wyróżnień, może zostać zaproponowany udział w seminariach, warsztatach, konkursach, stażach, projektach, publikacjach, prezentacjach itp. − także międzynarodowych, na zasadach każdorazowo ustalanych przez organizatorów.
♦ wprowadzanie do pamięci komputera i do sieci multimedialnej, w tym do baz danych i platform komunikacyjnych;
♦ utrwalanie, zwielokrotnienie bez względu na technikę (np. drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego, cyfrową) i wielkość nakładu;
♦ rozpowszechnianie, zamieszczanie w Internecie, nadawanie drogą przewodową i bezprzewodową, wystawianie, publiczne odtworzenie, w tym podczas seminariów i konferencji;
♦ wykorzystywanie w materiałach wydawniczych, w tym promocyjnych, informacyjnych oraz szkoleniowych oraz we wszelkiego rodzaju mediach audiowizualnych;
♦ prawo do korzystania z materiałów w całości lub w części oraz ich łączenia z innymi dziełami, opracowania poprzez dodanie różnych elementów, uaktualnienie, modyfikację, korektę, redakcję, kompilację, adaptację, tłumaczenie na różne języki, zmianę barw, okładek, wielkości i treści całości lub ich części.
***